Reality: Čo Slováci očakávajú od realitiek?

Na prelome rokov 2015 a 2016 realizovala agentúra TNS Slovakia pre Nehnuteľnosti.sk exkluzívny prieskum zameraný na preferencie a očakávania zákazníkov v realitnom segmente. Prieskum bol realizovaný online dopytovaním sa na vzorke 1 001 respondentov a priniesol zaujímavé výsledky.

Zdroje cerpaniaKvalitné fotografie, stav a dispozičné riešenie či aktuálnosť. Toto sú len niektoré z kľúčových atribútov, ktoré chcú mať ľudia uvedené pri inzerovanej nehnuteľnosti. A viete, čo očakávajú od samotných sprostredkovateľov nehnuteľností, teda maklérov?

Až 64 % ľudí čerpá informácie o nehnuteľnostiach z webových stránok o realitách. 

Z prieskumu vyplýva, že za posledných 12 mesiacov predávalo, kupovalo alebo prenajímalo nehnuteľnosť 15 % respondentov. V pláne využiť webové stránky so zameraním na kúpu a predaj nehnuteľností v nasledujúcich 12 mesiacov má 76 % respondentov.

Na začiatku len prezeranie
Najčastejšími dôvodmi návštev realitných webov je prezeranie inzerátov (bez účelu kúpy alebo predaja) a hľadanie informácii o cenách nehnuteľností. Práve však títo tzv. „prezerači“ predstavujú skupinu, ktorá sa časom pretransformuje na potencionálnych predávajúcich a kupujúcich. Ďalšiu – práve pre realitných sprostredkovateľov najvýznamnejšiu – skupinu tvoria ľudia, ktorí na inzertné weby chodia v čase, keď potrebujú aktuálne kúpiť, predať či prenajať.

Za základ realitných webov ľudia považujú širokú, ale hlavne čo najaktuálnejšiu ponuku inzerovaných nehnuteľností s dostatočným množstvom kvalitných fotografií. Nemenej dôležité sú pre nich aj informácie o inzerovanej nehnuteľnosti, ako je stav a vek nehnuteľnosti, stav a rok rekonštrukcie, či použité materiály. Ako mínus hodnotili absenciu videí, ktoré poskytujú reálny obraz o inzerovanej nehnuteľnosti.

Súkromná inzercia menej dôveryhodná
Pre kupujúceho či predávajúceho je dôležitejší samotný maklér, s ktorým zákazník prichádza do kontaktu, ako renomé a recenzie realitnej kancelárie. Z prieskumu, v ktorom si respondenti mohli vyberať z viacerých možností vyplýva, že ľudia dnes od realitného makléra očakávajú profesionalitu, serióznosť, ľudský prístup, otvorenosť, dochvíľnosť, ako aj možnosť pozrieť si pri inzeráte jeho profil a fotku.

Podľa prieskumu si 44 % respondentov myslí, že predaj či kúpa nehnuteľnosti cez realitnú kanceláriu je komfortnejšia. 39 % z opýtaných pokladá za rovnako náročné, či predáva cez realitnú kanceláriu alebo priamo od vlastníka nehnuteľnosti. Až 72 % však považuje súkromnú inzerciu za lacnejšiu, ale pritom je pre nich menej dôveryhodnejšia. Je pre to na šikovnosti a marketingu realitných kancelárii, aby presvedčili verejnosť o opaku.

Aký je teda záver?
–    Inzerujte iba ponuky, ktoré máte aktuálne v ponuke.
–    Fotka je základ, preto k inzerátu pridajte dostatočné množstvo kvalitných fotografií, ktoré vykreslia charakter a všetky črty ponúkanej nehnuteľnosti. Ak je to potrebné, fotky upravte vo Photoshope či priamo v mobilnej aplikácii.
–    Inzerovanú nehnuteľnosť dostatočne popíšte, uveďte všetky jej charakteristiky a vyzdvihnite kladné prvky.
–    A keďže realitná kancelária je vnímaná najmä cez svojich maklérov, dajte si záležať na profesionalite, dochvíľnosti a proaktivite.

Zdroj a graf: nehnutelnosti.sk, TNS Slovakia – 2016

Z časopisu RealitySK