Predávate byt? Myslite na kupujúceho ( k téme homestaging)

Každý kupujúci sa pri výbere bytu riadi pocitmi z priestoru. A na to by mal predávajúci myslieť. Pretvoriť priestor, ktorý chcete predať, na miesto, ktoré chytí za srdce a v záujemcovi o kúpu okamžite navodí predstavu príjemného bývania, je umenie. Je to zároveň aj nová služba, ktorá k nám dorazila, a hovorí sa jej horne staging. Robia ho nielen interiéroví dizajnéri, ale aj realitné kancelárie s individuálnym prístupom ku klientovi.

[Pravda;  27/09/2016; autor: Jana Véghová ; Zaradenie: Dobré bývanie]

Malá investícia, veľký efekt

Čo si môžete pod horne stagingom predstaviť? Nuž, niečo ako malý veľký zázrak alebo veľa muziky za málo peňazí. “Home staging je služba, ktorá pri minimálnych nákladoch na prácu a čas maximálne zefektívni predaj nehnuteľnosti. Ako architekt vnímam, že pri zariaďovaní interiérov sa ľudia vo veľkej miere rozhodujú na základe pocitov. Stavebno-technické riešenia nie sú až také dôležité, väčšiu úlohu zohráva vizualizácia interiérov, ktorá umožňuje navodiť finálny efekt,” hovorí architekt Štefan Kačáni zo štúdia plus 2 architekti.

Niekde stačí odstrániť niektoré kusy nábytku, inde niečo malé pridať. Napríklad v kuchyni pekne prestrieť stôl, v obývačke na sedačke naaranžovať tri štýlové vankúšiky a do spálne na posteľ prestrieť modernú deku. Jednoduché. Teda, pre niekoho, kto má pre interiér a zariaďovanie cit. Kto si netrúfa, ten nech využije službu home staging. Jeho peňaženka to v zásade nepocíti a efekt bude veľký v podobe rýchleho predaja za stanovenú cenu.

Kde hľadať pomoc?

Obrátiť sa môžete buď na štúdio interiérových dizajnérov, alebo si na pomoc pri predaji nehnuteľnosti vybrať takú realitnú kanceláriu, ktorá zabezpečí nielen všetky zmluvy a obhliadky, ale aj rýchlu bezbolestnú a milú premenu vášho intímneho priestoru.

Home staging robí napríklad realitná kancelária Aston Waldner (člen NARKS). “Je to tá najlacnejšia vec, ktorú môže každý majiteľ pri predaji urobiť,” hovorí maklérka Jana Švehlíková, ktorá sama home staging realizuje. “Ako realitná kancelária sme si zvolili cestu exkluzívnej spolupráce s našimi klientmi. Majiteľ nehnuteľnosti má jedného makléra, ktorému zverí celý proces predaja od poradenstva, prípravy nehnuteľnosti, nafotenie, obhliadky až po zmluvy. Byt klienta, skôr ako ho začneme ponúkať, potrebujeme vidieť, a ak treba, navrhneme pár zmien, ktoré pomôžu ukázať z priestoru to najlepšie. Niekedy stačí iba vhodne doladiť miestnosť do farieb, pridať na stôl kyticu tulipánov alebo odstrániť tradičné magnetky z chladničky či červené závesy, ktoré zbytočne kričia. Ak je v miestnosti priveľa nábytku, jednoducho ho presunieme. Potom môžeme všetko nafotiť a spustiť predaj.”

Doma nikto nie je prorokom

Prípravu svojej nehnuteľnosti na predaj po estetickej stránke sa oplatí zveriť do cudzích rúk aj z veľmi prozaického dôvodu – cudzí človek má nadhľad. Nie je s interiérom spätý tak ako jeho majiteľ a ak je to navyše realitný maklér alebo interiérový dizajnér, má skúsenosti s tým, čo ľudí oslovuje, čo ich, takpovediac, chytá za srdce.

“Každý priestor je jedinečný a tiež je rozdiel, či robíte horne staging v prázdnom byte, alebo v byte, kde býva mladá rodina s deťmi a so psom,” hovorí Jana Švehlíková z Aston Waldner. “Tým, že sme už videli veľmi veľa bytpv a dispozícií, vieme poradiť, čo by konkrétnemu priestoru pomohlo. Rovnako si treba byť vedomý toho, že fotky bytu budú prezentované na internete, preto je pri úprave interiéru vhodné odstrániť z viditeľných miest všetky výsostne osobné veci, fotografie detí a podobne.”

Na čo je to všetko dobré?

Home staging pomáha záujemcovi o nehnuteľnosť pri vytvorení predstavy, ako by mohol priestor vyzerať. “Samozrejme, každý si už predstaví svoju sedačku alebo svoj nábytok. Pri home stagingu ide o to, aby nehnuteľnosť ukázala svoj potenciál a všetky pozitíva. Takto upravené byty majú vďaka pekným fotkám vyššiu návštevnosť na portáloch, čo logicky prináša viac obhliadok, a tým aj zvýšené šance na predaj. Ak je správne stanovená cena, zvyčajne sa takto upravený byt predá už v priebehu týždňa na prvých obhliadkach,” hodnotí prax maklérka.

Adriana Kollerová, ktorá aj vďaka home stagingu byt predala rýchlo a za takú cenu, akú chcela, jej dáva za pravdu: “Chceli sme čím skôr predať byt, v ktorom sme však ešte stále bývali s dieťaťom aj 30- kilovým psom. Vecí sme teda mali neúrekom. Realitná kancelária, ktorú sme si vybrali, ponúkala home staging v rámci svojich služieb, nemuseli sme nič extra organizovať ani platiť. Na náš byt sa dívali inak, pretože v ňom nežili niekoľko rokov ako my. Vďaka tejto pomoci sme rodinné fotky zbalili do prvých škatúľ na sťahovanie, viac ako metrový pelech pre psa bol počas obhliadok schovaný pod posteľou a pes u starých rodičov. Pochopili sme, že nejde ani tak o dokonale upratanú kúpeľňu, ako skôr o kuchynskú linku, ktorá nieje zaprataná spotrebičmi. Takisto sa hodí vymeniť zasneženú fotku terasy za aktuálny pohľad, aby to nevyzeralo, že byt zúfalo predávame rok, hoci sme začali iba pred pár dňami. V skutočnosti sme predali rýchlo a za cenu, ktorú sme chceli, bez zjednávania,” pochvaľuje si pani Adriana.

Malé prvé balenie

Nachystať si úložný priestor alebo prvé škatule na sťahovanie už počas predávania nehnuteľnosti odporúča aj architekt Štefan Kačáni. “Oplatí sa mať miesto, kde si odložíte počas obhliadok svoje súkromné veci, fotky, zápisníky, ale napríklad aj veci z kúpeľne, ktoré veľa vypovedajú o ľuďoch, čo tam žijú. Ak sa takéto predmety neodstránia, kupujúci nebude schopný stotožniť sa s nehnuteľnosťou.” Podľa neho je home staging lepšia voľba ako počítačové vizualizácie, pretože takto potenciálni noví majitelia reálne vidia a hlavne cítia priestor, ktorý si obhliadajú. Ak ich chytí za srdce, vyhráte majú obe strany.

Sťahovanie nemusí byť nočná mora

Sťahovanie z rodného hniezda čaká v živote azda každého z nás. Nemusí však vždy ísť o nočnú moru, ako je často proklamované. Máme pre vás niekoľko tipov, vďaka ktorým zvládnete sťahovanie raz-dva.

  • Nikdy nenechávajte sťahovanie na poslednú chvíľu. Pokiaľ už poznáte termín, aspoň mesiac dopredu musíte vyriešiť, či si na sťahovanie objednáte profesionálov, alebo si všetko oddriete sami. Tiež je potrebné objednať škatule a ďalší obalový materiál, ktorý budete pri samotnom akte potrebovať.
  • Odporúčame nakúpiť nielen škatule na vaše osobné veci a ďalšie vybavenie, ale aj fixačný materiál a výplne a papierové ochrany hrán a rohov na nábytok. Takto zabránite zničeniu a odreninám nábytku a podláh. Deň pred samotným sťahovaním si zbaľte extra tašku s oblečením a hygienickými potrebami, ktoré budete v priebehu pár nasledujúcich dní potrebovať. V novom byte potom nebudete musieť zúrivo prehľadávať všetky škatule, len aby ste našli kefku na zuby. Na veci v škatuliach sa snažte vyhradiť extra miestnosť, kam ich budete počas procesu balenia odnášať. Pamätajte, že pri balení sa váš majetok prakticky zdvojnásobí, pretože všetky veci budú vonku zo skríň a ak by ste do toho nevniesli trochu organizácie a poriadku, čoskoro by sa vo vašom súčasnom obydlí nedalo hýbať.
  • Pri sťahovaní sa priamo ponúka najprv baliť veci, ktoré nasledujúci týždeň nebudete k životu nevyhnutne potrebovať. Medzi tie sa radia drobnosti, knihy, dôležité dokumenty, nevyužívaná elektronika a pod. Všetky škatule starostlivo označte a poznačte si aj tie najťažšie, ktoré tak zostanú na mužskú hrubú silu.
  • Krehké veci nezabudnite riadne obaliť novinami či bublinkovými fóliami, aby sa nerozbili. Pri sťahovaní máte zároveň jedinečnú možnosť zbaviť sa všetkého nepotrebného a do nového bytu si odniesť len to, čo naozaj chcete a využívate. Odhoď ten sentiment a konečne sa zbavte starej baranice po dedovi či porcelánovej srnky po babičke, ktorá má svoje najlepšie roky už dávno za sebou. Tieto veci nemusíte nutne vyhadzovať, ale skúste rôzne azylové domy, detské domovy a miestne charity, či by o ne nemali záujem.
  • Keď nastane deň D a sťahovacia firma či priatelia dorazia na miesto činu, začnite najprv s najťažšími kusmi nábytku. Tak budú v novom obydlí ako prvé a po prevezení škatúľ do nich môžete veci rovno usporiadať. Vedzte, že do miestnosti, kde sú nahádzané všetky možné vrecia a škatule, sa s veľkou šatníkovou skriňou nevchádza úplne jednoducho. Po najväčšom nábytku prichádzajú na rad elektrospotrebiče ako chladnička, práčka, rúra a ďalej stoly, stoličky a potom už samotné veci v škatuliach. Niekde medzi nimi nájdite miesto aj pre štvornohých zvieracích spoločníkov, tí by sa vám potom pri odovzdávaní bytu akurát plietli pod nohy.
  • Či už bývate v prenájme, alebo odovzdávate svoj starý byt novému majiteľovi, na finálne upratovanie nikdy nezabudnite. Všetko je potrebné pozametať, utrieť, zamaľovať šmuhy a pod. To isté platí aj v spoločných priestoroch. Pozrite sa teda, ako po sťahovaní vyzerajú spoločné chodby, výťah a schody.

Autor: Jana Véghová, Pravda30