Staňte sa členom narks

Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska

Zdražovanie hypoték Slovákov nezabrzdilo. Úveroví klienti opäť získavajú stratené pozície (anketa HN)

Na druhej strane, v rámci hotovostnej kúpy developeri evidujú najmä transakcie, ktoré súvisia s investičnými nehnuteľnosťami.

To, že fenomén platby za nehnuteľnosť „rovno na účet“ naberá na obrátkach, potvrdila posledná správa Národnej asociácie realitných kancelárií. V nej uvádzajú, že aj napriek miernemu poklesu dopytu po kúpe bol na trhu zaznamenaný nárast počtu hotovostných klientov. „Tí chcú v týchto časoch ochrániť peniaze pred rastúcou infláciou. Na trhu máme v závislosti od regiónov zhruba 45 percent hotovostne platiacich klientov. Pochádzajú najmä z domáceho trhu, no tvoria ho aj cudzinci,“ prezradila členka predsedníctva asociácie Adriena Litomerická. 

Trend nákupu bez hypotéky už v minulosti pre HN opísali Penta Real Estate či Lucron. Šéfovia týchto developerských skupín uviedli, že takúto formu nákupu preferuje nezanedbateľný počet klientov. Preferencie sa však líšili aj v závislosti od prémiovosti projektov. „Pri tých bežných sa podiel hypotéky pohybuje na 70 až 80 percentách, pri prémiovom segmente je to len 50 či 60 percent,“ povedal v rozhovore pre HN riaditeľ predaja Lucronu Juraj Ťahún. U prvého menovaného išlo o porovnateľné čísla.

V nadväznosti na nedávny prieskum sa HN rozhodli zmapovať situáciu a oslovili šiestich developerov, ktorým položili štyri otázky o hotovostných klientoch. Ako vyplýva z ich odpovedí, stratené pozície začínajú opäť získavať tí, ktorí bývanie financujú hypotékami.

 

1. Aký ste mali podiel hotovostných klientov v marci minulého roka a aký podiel predstavujú teraz? 

Ivan Bratko, riaditeľ predaja rezidenčných nehnuteľností J&T Real Estate

V priebehu tohto roka nám znateľne stúpol podiel klientov, ktorí financujú kúpu bývania formou hypotekárneho úveru. Títo klienti riešia takmer výlučne svoju bytovú otázku, a teda aktuálne prevládajú nad investormi. Je však nutné dodať, že to platí najmä pre Ovocné sady Trnávka, kde ide o najdostupnejšie bývanie v Bratislave. V prípade Eurovea takýto vývoj neevidujeme.

Juraj Nevolník, výkonný riaditeľ Penta Real Estate

Deklarovaný podiel hotovostných klientov oproti minulému roku klesol. V rámci posledných dvoch kvartálov ide o pomer 10 k 90 v prospech hypotekárnych klientov.

Ivan Rolný, člen predstavenstva ITB Development

V marci minulého roka, ako aj tento rok, sme mali v predaji len náš projekt Čerešne. V otázke hotovostných, ale aj investičných klientov má tento projekt osobité miesto. Bývanie v Čerešniach si totiž vyberajú rodiny s deťmi a len v minimálnej miere si v nich kúpia byt klienti, ktorí tam neplánujú žiť. S tým je spojená aj otázka financovania – najčastejšie je to formou hypotekárneho úveru, a to do výšky 60 percent kúpnej ceny. Zvyšok klienti doplácajú vlastnými finančnými prostriedkami, no hotovostne len zriedka.

Michal Pauer, obchodný riaditeľ Cresco Real Estate

Situácia sa mení podľa toho, aké projekty momentálne dokončujeme. Vo vyššom segmente zvykne byť viac klientov, ktorí platia vlastnými prostriedkami. Závisí to však od daného projektu. Momentálne v projektoch, ktoré budeme tento rok odovzdávať, je to pol na pol.

Borek Simandl, generálny riaditeľ Finep SK

Pri projekte Jégého Alej V, dokončenom minulý rok, bol podiel klientov financujúcich nákup bytu pomocou hypotekárneho úveru okolo 45 percent. Pri nových záujemcoch aktuálne pozorujeme väčší dopyt po financovaní vlastnými prostriedkami z úspor, prípadne z predaja inej nehnuteľnosti. Podiel klientov, ktorí teraz riešia hypotekárny úver, sa s jeho horšou dostupnosťou objektívne znížil.

Michal Hájek, vedúci marketingu a PR Corwin

V prípade našich projektov dlhodobo veľkú väčšinu tvoria klienti, ktorí kúpu nehnuteľnosti financujú prostredníctvom hypotekárneho či iného úveru, respektíve kombináciou úverových zdrojov a hotovosti, ktorá pochádza z predaja pôvodnej nehnuteľnosti. Investičných nákupov, ktoré sa najčastejšie spájajú s hotovostnými transakciami, je tým pádom menej a koncentrujú sa skôr na menšie byty v nižšom štandarde.

Nečakaný zvrat na realitnom trhu. Nájmy sú po novom lacnejšie v dvoch mestách

 

2. Koľko klientov si kúpilo v marci vo vašich projektoch byt a ako vyzeral tento počet v marci minulého roka? 

Ivan Bratko, riaditeľ predaja rezidenčných nehnuteľností J&T Real Estate

Počet predaných bytov v marci klesol oproti minuloročnému marcu približne o polovicu. Medziročne sa nám však zúžila aj dostupná ponuka bývania, a teda pokles predajných čísel je do určitej miery možné pripísať aj tomuto faktu.

Juraj Nevolník, výkonný riaditeľ Penta Real Estate

V rámci štatistiky, ktorú sledujeme, a to je pomer predaných bytov k našej celkovej ponuke bytov v predaji, sme v marci zaznamenali medziročný pokles zhruba len na úrovni dvoch percent.

Ivan Rolný, člen predstavenstva ITB Development

V marci 2023 sme spustili naše benefity na podporu predaja Čerešní. Tie sme zároveň doplnili plošnými cenovými zvýhodneniami až do 15 percent na všetky byty v ponuke. Práve vďaka tomu sa nám podarilo v marci predať desať bytov, čo je výsledok porovnateľný s marcom minulého roka.

Michal Pauer, obchodný riaditeľ Cresco Real Estate

Evidujeme zníženie záujmu asi na polovicu. Pripisujeme ho najmä zhoršeniu dostupnosti hypoték. Aj preto sme sa rozhodli ponúknuť nové služby, ktoré s financovaním nového bytu môžu pomôcť. Jednak sú to peer-to-peer pôžičky na prvú splátku za byt v projekte Agáty a potom Hyponájom v Slnečniciach, kde môžete dva roky bývať ako vo svojom a počkať si na lepšie podmienky hypoték. Platíte len bežný nájom a na ten čas máte garantovanú odkupnú cenu, ako aj predkupné právo.

Hypotéky najprv zdraželi, no banky teraz upravujú kurz. Pri kúpe bytu sa dá ušetriť

Borek Simandl, generálny riaditeľ Finep SK

Vzhľadom na skutočnosť, že naše projekty boli takmer vypredané už v ranej fáze výstavby, nie je takéto porovnanie v našom prípade vypovedajúce. Z postupne uvoľnených jednotiek v dokončenom projekte Jégého Alej V sme v marci predali jeden apartmán.

Michal Hájek, vedúci marketingu a PR Corwin

V prípade našich projektov nešpecifikujeme počty predaných bytov v určitom mesiaci. Sledujeme počty v rámci jednotlivých fáz predaja pre konkrétny projekt. Keďže náš projekt Guthaus je už skolaudovaný a pripravený na nasťahovanie, väčšina bytov našla svojich nových majiteľov. K dispozícii zostalo už len posledných približne desať percent jednotiek, ktoré sa postupne dopredávajú.

 

3. Aké byty väčšinou vyhľadávajú hotovostní klienti? 

Ivan Bratko, riaditeľ predaja rezidenčných nehnuteľností J&T Real Estate

Títo klienti hľadajú najmä bezpečné uchovanie a zhodnotenie investovaných prostriedkov. Ako klientov ich evidujeme naprieč naším portfóliom od najdostupnejšieho bývania až po prémiový segment.

Juraj Nevolník, výkonný riaditeľ Penta Real Estate

Voľba klientov nezáleží na forme financovania. Klienti financujúci kúpu z vlastných zdrojov siahajú po všetkých typoch bytov a apartmánov z ponuky.

Ivan Rolný, člen predstavenstva ITB Development

Náš projekt Čerešne vyhľadávajú najmä rodiny s deťmi, a teda klienti, ktorí budú v Čerešniach sami žiť. Hotovostní klienti sú často práve investiční klienti, ktorí preferujú menšie byty s menšími výmerami a na spomenutých benefitoch im až tak nezáleží.

Trh tlačí ponuky bytov do extrémov. Na novostavbu stačí zložiť na úvod päť percent ceny (veľká anketa HN)

Michal Pauer, obchodný riaditeľ Cresco Real Estate

Klienti, ktorí za byt platia vlastnými prostriedkami, vyhľadávajú v našich projektoch prevažne väčšie bývanie v rámci troj- a štvorizbových bytov s kuchynským kútom.

Borek Simandl, generálny riaditeľ Finep SK

Spôsob financovania konečný výber príliš neodlišuje a stretávame sa s oboma kategóriami. Klienti, ktorí hľadajú byt na investíciu, preferujú najmä dvojizbové byty. Klienti, ktorí hľadajú byt na vlastné bývanie, si vyberajú podľa svojich potrieb a životnej etapy, v ktorej sa nachádzajú. Ale tak pre hotovostných klientov, ako aj pre tých s úverom platí, že rozhodujúca je pre nich lokalita, celkové poňatie projektu, štandard a opäť začína byť dôležitá aj stabilita developera, od ktorého chcú byt kúpiť.

Michal Hájek, vedúci marketingu a PR Corwin

Ide predovšetkým o investičné nákupy, ktorých cieľom je ochrániť svoje úspory pred vplyvom inflácie či ich zhodnocovať vďaka rastu cien nehnuteľností. Väčšinou ide o menšie dispozície, keďže tie ponúkajú najrýchlejšie a najjednoduchšie zhodnotenie investície.

Lacná hypotéka je trhák. Nasadil ju už druhý developer na trhu a ide s ňou ešte nižšie

 

4. Z akých krajín sú klienti, ktorí tvoria vzorku hotovostných klientov?

Ivan Bratko, riaditeľ predaja rezidenčných nehnuteľností J&T Real Estate

V drvivej väčšine sú to klienti zo Slovenska.

Juraj Nevolník, výkonný riaditeľ Penta Real Estate

Ide o klientov zo Slovenskej republiky.

Ivan Rolný, člen predstavenstva ITB Development

Za posledných 15 mesiacov sme mali dvoch zahraničných klientov, ktorí si byty zatiaľ len rezervovali, a tak nedoplácali podstatnú časť sumy, preto nateraz nevieme povedať, či pôjde o hotovostných klientov.

Michal Pauer, obchodný riaditeľ Cresco Real Estate

Byty v našich projektoch kupujú skoro výhradne Slováci. Evidujeme tiež predaje občanom Ukrajiny, tí však tvoria asi len päť percent predaných bytov.

Borek Simandl, generálny riaditeľ Finep SK

U záujemcov o kúpu nezaznamenávame nijaké zmeny týkajúce sa väčšieho záujmu klientov z iných krajín. Prevažná väčšina sú Slováci.

Michal Hájek, vedúci marketingu a PR Corwin

Nevedieme si presnú štatistiku takýchto kupujúcich podľa krajiny ich pôvodu. Z našich skúseností však vyplýva, že ide predovšetkým o ľudí zo Slovenska.

 

Zdroj: hnonline.sk

Autor: Petra Uhráková