V priemyselnom parku v Nitre vo štvrtok slávnostne otvorila výrobu automobilka Jaguar Land Rover. Tento park získal suverénne najvyššiu podporu zo štátneho rozpočtu v histórii Slovenska. Keď sa zráta investičná dotácia, výdavky na vybudovanie infraštruktúry i ďalšie položky, celkovo to vychádza na zhruba 600 miliónov eur. Bolo to viac, ako štát
vynaložil dokopy na podporu automobiliek Kia v Žiline a PSA Citroen Peugeot v Trnave.
Do Žiliny nalial štát celkovo z rozpočtu 10,1 miliardy slovenských korún, čo bolo v tom čase necelých 270 miliónov eur. V Trnave bola celková suma dotácií podľa predchádzajúcich medializovaných informácií ešte nižšia. Na obe staršie automobilky minul štát dokopy menej ako na novú nitriansku.
etrend.sk; 25/10/2018; Ján Kováč ; Zaradenie: eTREND]
https://www.etrend.sk/ekonomika/preco-je-jaguar-suverenne-najdrahsim-priemyselnym-parkom-na-slovensku.html
Drahá infraštruktúra
Keď sa porovnáva iba investičná dotácia, Jaguar je spomedzi troch automobiliek až na treťom mieste. Toto porovnanie ale berie do úvahy len investičnú dotáciu, z ktorej sa financujú stroje či budovy. V týchto ukazovateľoch bola podpora naozaj vyššia v Žiline aj Trnave.
Keď sa ale zrátajú kompletné náklady, najdrahšia je Nitra. Platí to aj pri porovnaní nákladov s aktuálnymi cenami pozemkov na priemyselné účely.
Prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Ján Palenčár pre Denník N odhadol, že cena za štvorcový meter obdobnej pôdy v tomto regióne je v súčasnosti okolo 60 eur. Pri takejto cene by štát podľa denníka zaplatil za obstaranie pozemkov a vybudovanie infraštruktúry 310 miliónov eur. V skutočnosti to však bol dvojnásobok.
Terénne úpravy za stámilióny
Hlavným dôvodom boli vysoké náklady na stavebné práce, špeciálne na stavebné úpravy. Len tri najväčšie zákazky mali stáť podľa zmlúv 405 miliónov eur bez DPH. Cena sa ešte dodatkami zvýšila na 433 miliónov eur. Podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka stáli len terénne úpravy vyše 230 miliónov eur.
Za také peniaze sa dajú urobiť zemné práce, čiže výkopy, násypy a ich stabilizácia (bez tunelov, mostov či vozoviek) na výstavbe stoviek kilometrov diaľnic, uviedol na svojom blogu J. Kovalčík. Ak boli takéto nákladné terénne úpravy naozaj nevyhnutné, podľa neho vybrali nevhodnú lokalitu.
Vtedajší premiér Robert Fico, jeho splnomocnenec pre Jaguar Viktor Stromček i ďalší zodpovední to mali včas identifikovať a pozemky v potenciálne záplavovom území investorovi vôbec neponúkať, zhodnotil analytik.
Zrýchlené obstarávanie
Pochybnosti sú aj okolo verejného obstarávania. Prvá zo zákaziek išla cez rokovacie konanie bez zverejnenia. Pri tomto postupe si obstarávateľ len vytypuje niekoľko uchádzačov a osloví ich. Ostatné firmy na trhu teda nemajú šancu. MH Invest argumentuje, že oslovil osem firiem a vybral z nich najvýhodnejšiu ponuku.
J. Kovalčík mu však vytkol, že viaceré významné firmy neoslovil, ale iné menšie zase áno. MH Invest v reakcii uviedol, že referencie a skúsenosti týchto firiem boli nespochybniteľné vo vzťahu k predmetu obstarávania.
Nadácia Zastavme korupciu podala na Úrade pre verejné obstarávanie vo vzťahu k priemyselnému parku Nitra tri podnety na kontrolu. V jednom spochybňuje spôsob obstarania prvej zákazky, ktorým bolo rokovacie konanie bez zverejnenia. Pri väčšine prác britský investor vyžadoval termín až v roku 2017, čo je dostatočne dlhá doba pre priebeh
férovej súťaže, argumentuje nadácia na svojom blogu.
Spoločnosť MH Invest vysvetľuje, že sa snažila vyhovieť jednej z hlavných požiadaviek automobilky – aby bola infraštruktúra pripravená rýchlo.
Zákazka pre Bödöra
Ďalší podnet sa týka podmienky v jednej zo súťaží, aby mal dodávateľ certifikát na bezpečnostný systém C4. Vo verejných súťažiach ide o bežnú požiadavku, ktorá pomáha bezpečnostnej službe Bonul oligarchu Miroslava Bödöra získavať zákazky.
V rámci súťaže Príprava cestnej infraštruktúry – strategický park Nitra bolo potrebné vybudovať tiež Stredisko Integrovaných Služieb, v rámci ktorého budú k dispozícii kombinované služby hasičského záchranného zboru ako aj polície SR na riešenie mimoriadnych situácií v rámci priemyselného parku. Stredisko Integrovaných Služieb je určené k zabezpečeniu služieb polície a požiarnej ochrany, pričom C4 sa štandardne využíva k prepojeniu a integrovaniu k pultu centrálnej ochrany polície SR, zdôvodňoval podmienku MH Invest. O podnetoch bude rozhodovať Úrad pre verejné obstarávanie.