Staňte sa členom narks

Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska

Dedina alebo mesto

Lenka Vavrinčíková, moderátorka:

“Lacnejšie bývanie, ale drahé cestovanie, hodiny v kolónach, ale väčší komfort doma.”

Patrik Švajda, moderátor:

“Stovky prevažne mladých rodín riešia dilemu, či strávia svoj život v populárnych satelitných obciach, alebo zostanú žiť v meste.”

Lenka Vavrinčíková:

“Pozreli sme sa na to cez peniaze a čas. Oplatí sa sťahovať?”

Martin Petro, redaktor:

“Štyri hodiny popoludní, bežný pracovný deň. My si ideme s mojou kolegyňou Ľubou Janíkovou vyskúšať dopravu zo širšieho centra Bratislavy do Bernolákova. Ja pôjdem verejnou dopravou, ty pôjdeš autom.”

Ľubica Janíková, redaktorka:

“Presne tak, zmeriame si jednak ako dlho to bude trvať jednotlivými dopravnými prostriedkami a tiež aj cenu, že koľko nás to bude stáť.”

Martin Petro:

“Tak poďme na to.”

Ľubica Janíková:

“OK.”

Martin Petro:

“Prvé kilometre sme išli prakticky rovnako, autobus aj auto sa predierali poobednou bratislavskou zápchou. Kým my sme po dvadsiatich minútach prestúpili do vlaku, auto pokračovalo v kolóne.”

Ľubica Janíková:

“A stojíme aj na zelenú, parádička.”

Martin Petro:

“Bratislava, Hlavná stanica – Bernolákovo, 13 minút, to je celkom slušný čas, ale teraz sa ešte dostať pešo domov.”

Ľubica Janíková:

“50 minút práve uplynulo čo sme vyštartovali z centra Bratislavy a teraz opúšťame mesto.”

Martin Petro:

“V tejto chvíli už bolo jasné, že verejná doprava a následná schôdza na miesto stretnutia budú rýchlejšie. A čo náklady? My sme boli o 2 a pol minúty je rýchlejší verejnou dopravou a na jedného človeka to stojí 1,68.”

Ľubica Janíková:

“No a podľa mojich výpočtov sme my spálili naftu za 1,40 EUR a zase keď sme viacerí v tom aute, tak je to o niečo lacnejšie.”

Martin Petro:

“Ak sa rozhodnete pre satelit, toto všetko vás čaká do konca života. Stojí to za to? Ak si zoberieme horizont tridsiatich rokov, na ktoré si ľudia bežne berú hypotéku, treba pri súčasných cenách počítať s tým, že pri oboch spôsoboch dopravy budú náklady podobné, cez 30 tisíc EUR. Musíte totiž myslieť na to, že auto 30 rokov nevydrží a časom bude treba kúpiť nové. Na druhej strane verejnou dopravou bude musieť cestovať celá rodina, teda partner aj deti, no a spomínaných 30 tisíc musíte prirátať k cene bytu.”

Ján Palenčár, realitný maklér, prezident NARKS:

“Pokiaľ by sme si zobrali byty, to znamená porovnateľné byty v Bratislave verzus satelity, tak ten rozdiel cenový je až na úrovni cez 30 %.”

Martin Petro:

“Kým v Bratislave zaplatíte za trojizbák 200 tisíc, v satelitnej obci asi 130. Aj s prirátaním cestovných nákladov je teda satelit o dosť výhodnejší. Denne však strávite cestovaním do práce a z práce 2 hodiny, čo je za 30 rokov 13 tisíc hodín. Ich hodnotu si musí každý vyčísliť sám.”

Ján Palenčár:

“Na druhej strane trojizbový byt v Bratislave, suma do 200 tisíc EUR, za sumu do 200 tisíc EUR si vie klient zaobstarať pekný rodinný dom v bratislavskom satelite.”

Martin Petro:

“Ten síce poskytuje väčší komfort, ale v tomto prípade je už po prirátaní cestovných nákladov bývanie v dome v satelite drahšie ako v byte v meste. Nie na všetko sa však dá pozerať len cez peniaze a čísla. Martin Petro, televízia Markíza.”

[Markíza, 19:00; Televízne noviny; 03/11/2019; Martin Petro; Zaradenie: z domova]

https://videoarchiv.markiza.sk/video/televizne-noviny/epizoda/25389-televizne-noviny