Regiojet ťahá ľudí viac ako sľuby o obchvate

Regiojet ťahá ľudí viac ako sľuby o obchvate.

Ak budete hľadať bývanie v dedinách na juhu Slovenska, nie ďaleko od Bratislavy, realitný maklér ako bonus spomenie, že tam jazdia aj vlaky Regiojetu. “Každý, kto kupuje medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou, sa pýta na obce, kde RegioJet stojí. Niektorí dobreže nechcú bývať na stanici,” hovorí konateľka realitnej kancelárie Exclusive Anita Durdík. To, že sa lepšie predávajú domy v dedinách, kde zastavuje RegioJet, vie aj Zoltán Dvorák z Reality Dvorák. Jeho známy dokonca po príchode RegioJetu predal auto. Príkladom obcí, ktoré sú lákavejšie vďaka žltým vlakom, sú Kvetoslavov (cesta trvá 32 až 40 minút) či Orechová Potôň pri Dunajskej Strede (cesta trvá niečo vyše 50 minút). RegioJet začal výraznejšie fungovať ako dôležitý faktor pri kúpe vlani. Nové vlaky pritom jazdia medzi Komárnom a Bratislavou od roku 2012. Starosta Orechovej Potône Szilárd Gálffy hovorí, že v obci s 1700 obyvateľmi pribudne ročne asi dvadsať ľudí. Zmenu vidno najmä pred stanicou, kde teraz parkuje viac áut. Kým Potôňou prechádzal štátny vlak, neboli tam. Makléri sa zhodnú, že bývanie pri trati RegioJetu ľudí láka, nie však natoľko, aby to pohlo cenou. Skôr sa len ľahšie predávajú nehnuteľnosti, ktoré predtým dlhšie stáli. “Územia blízko zastávok RegioJetu sú v konkurenčnej výhode, ale priamy vplyv na cenu to nemalo,” zhodnotil Ján Pálenčár z Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska.

NEVERÍME TOMU, ČO NEVIDÍME

Ľudia skôr berú vážne zlú ako dobrú správu. Napríklad keď nejakej lokalite hrozí nepríjemná zástavba, v cene sa to prejaví skôr ako správy, ktoré lokalite majú pomôcť. “Keď sa chystá niečo pozitívne, ľudia tomu až do momentu, kým to naozaj neexistuje, vôbec neveria. Ale keď sa chystá niečo negatívne, tak s tým rátajú už dnes,” opisuje myslenie kupujúcich Filip Žoldák z realitnej kancelárie Herrys. Platiť to bude aj pri stavbe nového bratislavského obchvatu s jeho napojením po Dunajskú Stredu. S trhom nepohlo ani to, keď vláda oznámila, že ide pre diaľnicu reálne hľadať stavbára. Ľudia, ktorí každé ráno stoja v autách v zápchach od Šamorína, už rozmýšľajú aj o návrate do Bratislavy alebo tam, kde jazdí RegioJet, vysvetľuje maklérka Anita Durdík. Podobné úvahy ešte za svoju dlhú realitnú prax nezachytila. Až teraz počuje hromadne hovoriť o návrate. Ľudia už nie sú ochotní stáť “v šórach”. Obchvat už sľubujú politici roky, stavať však nezačal ani za vlády Ivety Radičovej, v ktorej mal silnú pozíciu aj projužanský Most-Híd.

Každý, kto kupuje medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou, sa pýta na obce, kde RegioJet stojí. Niektorí dobreže nechcú bývať na stanici.

SITINA DVIHLA CENY NA ZÁHORÍ

Ceny pozemkov a bývania na juhu tak stúpnu až v momente, keď bude obchvat pred dokončením. Podobne to bolo po výstavbe tunela Sitina v Bratislave. V Stupave či Marianke ste kedysi kúpili meter štvorcový stavebného pozemku po 80 eur, po dostavbe tunela Sitina sa s odstupom niekoľkých rokov začínajú predávať od 150 eur za meter štvorcový, hovorí maklér Žoldák. Obchvat môže zosilniť investície v regióne, no nemusí nutne tlačiť na ceny pozemkov či nového bývania. Ak sa totiž vďaka novej diaľnici rozmrazí doprava, budú na rastúci dopyt po nehnuteľnostiach v Dunajskej Lužnej či Rovinke reagovať aj developeri, a tak vzrastie aj počet ponúkaných nehnuteľností. Niektorí majú už projekty pripravené, len ich nechali spať v očakávaní lepšej situácie na trhu.