Realitný maklér a jeho práca v období šírenia Corona vírusu

5 rád ako sa chrániť pred koronavirusom!

5 rád ako sa chrániť pred koronavirusom! Radí doktor Ladislav Pásztor, čestný prezident ASL SR, v rozhovore so Zsoltom Szabóm, NARKS, o tom, čo je aktuálne veľmi dôležité pre prácu realitných maklérov. Prosíme o doržiavanie opatrení v záujme ochrany svojho zdravia, ochrany klientov aj iných osôb zúčastňujúcich sa na realitnom obchode. Viac k téme aj na www.narks.sk.

Uverejnil používateľ Národná Asociácia Realitných Kancelárií Slovenska Štvrtok 12. marca 2020

NARKS o aktuálnej situácii

V súlade s odporúčaniami Vlády SR dáva NARKS odporúčanie na 14 dní obmedziť kontakt s klientmi predovšetkým pri nových obhliadkach. Momentálne je to najlepšie preventívne opatrenie na spomalenie šírenia koronavírusu COVID-19 a platí predovšetkým v prípade ďalšieho zvýšenia výskytu choroby na území SR. Realizácia obchodných prípadov a bežné  osobné rokovania by mali byť skôr vykonávané vo výnimočných prípadoch ako je dokončenie obchodného prípadu a prevodu nehnuteľností a podobne.

V prípade, že je nevyhnutné, aby ste pokračovali vo svojej práci, prosíme vykonať také opatrenia, aby sa zabezpečila ochrana zdravia vás, vašich kolegov, klientov aj rodiny.

Viac v zhrnutí, ktoré pripravil Martin Čapo.

Ako pracovať ako realitný maklér v období šírenia Corona vírusu

 

I. Na začiatok stručné zhodnotenie situácie

(Ak sa ponáhľate a máte vo všetkom jasno, preskočte na Článok II.)

Ak sa snažíte získavať informácie o aktuálnej situácii, je veľmi dobré, ak to nie sú sociálne siete. Tie, podobne ako v prípade volieb, dávajú do popredia emóciami nabité správy, ktoré iba polarizujú názor. Viaceré a ideálne aj zahraničné a odbornejšie médiá, vám podajú komplexnejší a menej emotívny pohľad na celý problém.

Riziko Covid-19 nie je ani tak vo vysokej úmrtnosti (SARS mal vyššiu), ale v nebezpečnom, exponenciálnom šírení sa. Dlhá inkubačná doba (posledné čísla hovoria aj o 27 dňoch) znamená, že akýkoľvek nositeľ môže veľmi dlho chodiť medzi svojimi známymi, kolegami, klientmi a neznámymi na verejných miestach bez toho, aby vedel, že vírus šíri. Z toho vyplýva exponenciálny nárast postihnutých v čase.

Je teda jedno, či sme mladí alebo starí, všetci môžeme byť nositeľmi. Je nanajvýš hlúpe myslieť si, že toto je problém dôchodcov a chorých ľudí. Až to prepukne, bude zasiahnutá naša populácia tak široko ako na severe Talianska a bude to problém nás všetkých. Ak sa pozrieme na doterajší priebeh šírenia, môžeme povedať, že toto celé je iba hra o čas.

Čas je dôležitý, ako aj včasnosť opatrení!

Ako zabezpečiť, aby sa nakazilo čo najmenšie percento ľudí, kým sa:

a) zvýši teplota prostredia natoľko, že sa výrazne spomalí šírenie vírusu a následne b) sa stihla pripraviť vakcína, ktorá bude používaná pre oslabenie vírusu v nasledujúcich sezónach (túto jeseň sa to asi ešte nestihne, ale aspoň už budeme vedieť ako sa správať).

Situácia v Číne, ako v mieste vzniku a v Taliansku, ako v mieste vstupu vírusu do Európy, je výsledkom podcenenia rýchlosti šírenia tohto vírusu. Preto je namieste čo najskôr, a čo najširšie zabezpečiť karanténne opatrenia u nás ešte kým sa začnú zvyšovať počty nakazených. Z pohľadu času mám pocit, že reakcia našich úradov bola celkom promptná, je však na každom z nás individuálne a na firmách kolektívne, aby sme brali situáciu, čo najvážnejšie a dodržiavali karanténne opatrenia ešte dnes a v plnej miere.

Keďže môžeme predpokladať, že v tomto karanténnom stave budeme dlhšie ako 2 týždne (s ohľadom na vývoj v Číne a Taliansku môžeme predpokladať skôr 2 až 3 mesiace, čiže do leta), je dôležité zabezpečiť, aby sa naše karanténne opatrenia stali bežnou súčasťou každodenného života a práce.

II. Odporúčania pre realitných maklérov.

Realitní makléri síce nie sú lekári, napriek tomu sú vysoko rizikovou a pomerne širokou skupinou, ktorá môže byť nositeľom vírusu, keďže sa každodenne stretáva s veľkým počtom ľudí z rôznych skupín. Čo znásobuje riziko je fakt, že makléri nie sú zamestnanci, ale podnikatelia, ktorých príjmy sú priamo závislé od množstva týchto stretnutí. Ak maklér nenáboruje a neobhliadkuje, nezarába. To vedie u mnohých z nich prirodzene k zľahčovaniu celkovej situácie a k podceňovaniu alebo ignorovaniu karanténnych opatrení. Nechápte ma zle. Je úplne jasné, že teraz nechceme zavesiť naše remeslo na klinec do leta. Je však potrebné, aby sme podobne ako iné podniky a firmy stanovili čo najjasnejšie pravidlá, s ktorými budeme pristupovať k našim klientom v najbližšom období tak, aby sme zabezpečili zdravie nás a aj všetkých v našom okolí.

1. Čo hovoríme a ako postujeme na sociálnych sieťach

Boj s Corona vírusom je aj informačná vojna. Je preto dôležité, aby sme boli hlasom rozvahy a rozumu, nie šíritelia hrôzostrašných alebo srdcervúcich príbehov. Nezdieľajme prosím všetko, čo nám pristane na stole. Ak, tak zdieľajme fakty. Buďme pokojní a pragmatickí. Hovorme o svojej práci a opatreniach, ktoré pri svojej práci robíme, ale nestrašme. Neprospieva to ani našej práci, ani našim klientom a ani celkovej situácii.

2. Všeobecné a veľmi jednoduché pravidlá

ktoré by mali fungovať aj mimo takejto krízovej situácie, v akej sa nachádzame dnes.

  • Dodržiavajme spoločenský odstup, nepodávajme si ruky, umývajme si pravidelne ruky (antiseptický gel, keď voda a mydlo nie je po ruke), nechytajme si tvár, vyhýbajme sa miestam a situáciám s väčším počtom ľudí (všetci vieme o čo ide).
  • Toto je ten čas zbaviť sa hlúpych zvykov (ide ma rozhodiť, keď po podaní ruky zistím, že človek s ktorým som sa stretol je vlastne chorý) a znovuobjavenia tých dobrých (pobyt v prírode, trošku súkromia pri knihe, life-work balance).

3.   Jednotlivé situácie, s ktorými sa ako makléri stretávame s odporúčaním ako k nim karanténne pristupovať.

  1. NÁBOR  je to bez čoho sa pochopiteľne nezaobídeme. Skôr však než viesť niekoľkohodinový rozhovor na byte majiteľa je vhodné urobiť maximum telefonicky a následne mailom. Získanie informácií o nehnuteľnosti, poskytnutie informácií o našej službe, to všetko vieme urobiť aj s použitím dobre pripravených marketingových materiálov a nástrojov od stola (alebo homeofficu). Samotné náborové stretnutie by už malo byť iba potvrdením si skutočného stavu na nehnuteľnosti prípadne momentom podpisu zmluvy s klientom. Samozrejme, rukou si nepotriasame.
  2. PRÍPRAVA NEHNUTEĽNOSTI  na predaj a podkladov na marketing sa môže udiať bez prítomnosti majiteľa. Pre staging a nakrúcanie 3D prehliadky alebo videa je prítomnosť majiteľa tak či tak prekážkou. Postačí ak nám nechá kľúče od nehnuteľnosti na potrebný čas. Pred začatím práce dôkladne vyvetráme. Pred aj po našej práci si nikdy nezabudneme vydezinfikovať ruky.
  3. OBHLIADKY  sú hneď druhým najrizikovejším bodom našej práce. Podobne, ako pri nábore, príprava znamená veľa. Dobre pripravený inzerát so správnymi a úplnými informáciami a s 3D prehliadkou sprostredkuje 85% potrebnej informácie. Pri telefonickom kontakte so záujemcom si overme, či má všetky potrebné informácie, či videl 3D prehliadku a či je naozaj relevantným záujemcom o kúpu. Požiadajme ho, aby sa obhliadky zúčastnil maximálne so spolurozhodujúcim partnerom, bez detí a rôznych spolucestujúcich. Ide aj o ich zdravie. Obhliadka je, samozrejme, bez prítomnosti majiteľa a obmedzíme ju aj časovo. Dodatočné informácie si dokážeme vymeniť aj následne telefonicky alebo mailom. Ruku si nepodávame. Rúško na tvár je plus.
  4. Prichádzame k momentu RIEŠENIA ZMLÚV A DOKUMENTOV. Túto časť zhrniem do jedného, keďže tu platia rovnaké pravidlá. Tak RZ ako aj ZoBKZ a KZ dokážeme vyrokovať a pripraviť bez osobného stretnutia telefonicky a mailom. Kladieme dôraz na to, aby sme mali čo najmenej zložitých podmienok na splnenie a nechávame si čo najdlhšie lehoty. Podklady na prípravu nemusíme preberať od klienta osobne, postačia nám scany prípadne fotky. Podpisy zmlúv nerealizujeme naraz ale individuálne. Podpis RZ a ZoBKZ realizujeme v kancelárii a nie na verejných miestach. Podpis KZ u notára po predošlom dohovore tak, aby prebehol čo najefektívnejšie a ideálne bez prítomnosti iných ľudí. Opäť dodržiavame odstup, nepodávame ruky a dezinfikujeme.
  5. Nakoniec riešenie FINANCOVANIA A PREVODU. Všetky zúčastnené strany upozorníme na to, aby boli trpezlivé čo sa týka priebehu riešenia transakcie. Snažíme sa minimalizovať tak počet osobných kontaktov ako aj počet ľudí pri kontakte. Dokumenty, ktoré je možné získať alebo podať elektronicky, neriešime osobne. Detailná znalosť procesu a čo najúplnejšie informovanie klientov je v tomto kľúčové. Vezmime to ako príležitosť pre vytunovanie našich postupov pre digitálnu realitnú budúcnosť.

Záver

Iba krátka poznámka. Boj s koronavírusom bude hlavne o psychike. Teraz v tom, aby sme zachovali chladnú hlavu a zároveň ešte dnes prijali za fakt, že je na každom z nás, aby sa u nás vývoj šírenia ochorenia nezvrhol tak strašidelne ako v Taliansku. Potom to bude o týždňoch, v ktorých bude potrebné dôsledne dodržiavať disciplínu v karanténnych opatreniach a neprísť pritom o nervy pri pohľade na náš bankový účet alebo nenaplnené očakávania našich klientov. Pochopiteľne, dotkne sa to nielen našej práce, ale aj rodiny.
Bude to jednoducho náročné. Ak však budeme brať našu rolu v tomto celom zodpovedne, všetko sa bez väčšej ujmy môže dostať naspäť do bežného stavu a ak tomu dovolíme, bude  to zároveň veľmi dlho potrebné a prospešné spomalenie pre realitný trh, ako aj pre každého z nás realitných profesionálov.
Máme to v rukách :).

Autor: Martin Čapo