Pôda na diaľnicu má byť drahšia ako Ficov balíček

Pôda na diaľnicu má byť drahšia ako Ficov balíček

Kto v posledných mesiacoch nakúpil ornú pôdu pod budúcim diaľničným obchvatom Bratislavy, môže ešte tento rok zarobiť stonásobok

DANIELA KRAJANOVÁ redaktorka ekonomiky

Tento rok sa v Bratislave odohrá najväčší realitný obchod v histórii Slovenska. Štát začal vykupovať pozemky pre plánovaný obchvat hlavného mesta. Do konca roka chce na to minúť približne 370 miliónov eur. Časť z nich získajú bežní malí majitelia pôdy v okolí Bratislavy, časť už skúpili firmy, ktoré s výkupom na diaľnicu počítali. Pôvodne rátalo ministerstvo dopravy s pol miliardou, znalecké posudky teraz naznačujú nižšie ceny. No aj 370 miliónov eur robí len z výkupu pozemkov jednu z najväčších investícií druhej vlády Roberta Fica. Ide o sumu, za ktorú by sa mal kompletne postaviť celý 13,5-kilometrový úsek diaľnice Dl s náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové. Alebo inak: celý sociálny balíček Ficovej vlády má stáť dokopy 250 miliónov eur, čo je o 120 miliónov eur menej, ako zinkasujú aktuálni majitelia pozemkov pod pripravovanou 59-kilometrovou diaľnicou okolo Bratislavy s napojením na Dunajskú Stredu.

KAŽIMÍR SA MÔŽE LEN PRIZERAŤ

Odkiaľ chce na to štát vziať peniaze? Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček v rozhovore pre Denník N vysvetľoval, že je dohodnutý s ministerstvom financií. U Kažimíra však nikto takú dohodu nepotvrdil. V polovici januára dokonca Stromčekovi v oficiálnych dokumentoch odkázali, že rozpočet v rokoch 2015 až 2017 s takou sumou nepočíta. Presnejšie, tento rok má štát na výkup pozemkov oficiálne nachystaných 40 miliónov eur. Povedané jazykom verejných financií: rozpočet schválený parlamentom ráta s potrebou okolo pol promile HDP, Stromčekovi ľudia spustili operáciu, ktorá bude stáť pol percenta HDP. Rokovania ministerstva financií a dopravy pokračujú. No Národnej diaľničnej spoločnosti ministerstvo financií v skutočnosti nemá ako zakázať, aby nakupovala pozemky, ak má zelenú od ministerstva dopravy.

V ŽILINE LACNEJŠIE

Bratislava je bezkonkurenčne najbohatší slovenský región a tomu zodpovedajú aj ceny pozemkov. Kým za jeden štvorcový meter pod žilinským úsekom Dl s tunelom Višňové postupne vyplácajú v priemere 20 eur, pri Bratislave to podľa znalcov vychádza takmer štyrikrát drahšie – v priemere na 75 eur za štvorcový meter. Pre predstavu, koľko na obchode so štátom zarobia majitelia pozemkov, treba tieto ceny porovnávať s bežnou cenou za poľnohospodársku pôdu. Tá je oveľa lacnejšia, no keď sa pre-klasifikuje, štát ju pre diaľnicu odkúpi za desať- až stonásobky jej doterajšej trhovej ceny. Podľa údajov Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska (NARKS) možno bežnú ornú pôdu kúpiť v regiónoch v rozmedzí 45 až 85 centov za štvorcový meter. Keby všetky pozemky pod obchvatom oceňovali na hornej hranici tejto ceny, výkup by vyšiel na niečo vyše 4 miliónov eur, nie takmer 400 miliónov.

PONUKY PADAJÚ, NIE OD ŠTÁTU

Vhodné obdobie na včasný výkup už evidentne zaznamenali špekulanti. “Oslovili môjho príbuzného, chceli od neho kupovať ornú pôdu,” hovorí jeden z obyvateľov dotknutých obcí, ktorý si nepraje byť menovaný. Ďalší hovorí, že za ním boli až dvaja obchodníci s ponukou kúpiť jeho pôdu. “Tvrdili, že skupujú pôdu, pretože keď budú mať dosť hektárov, dostanú príspevky z eurofondov,” vraví majiteľ pôdy pri Dunajskej Lužnej. Čaká, že dostane pár centov za štvorcový meter, ako keď sa predáva pôda na pestovanie. Priestoru pre vytypovanie výnosných parciel je pre expertov v biznise dosť. Stačí starostlivo sledovať verejné pripomienkovanie možných trás a počkať na víťaznú.

NIEKDE UPROSTRED

Zatiaľ štát pôdu vykupuje napríklad južne od Bratislavy v Dunajskej Lužnej. NDS píše, že za pozemky núka priemerne 35 eur za štvorcový meter. Južnejšie pri Holiciach zasa po 22 eur za meter štvorcový. Vychádzajúc z dĺžky ciest a 370-miliónového rozpočtu, pozemky priamo na obchvate by sa tak mali vykupovať aj v hodnotách nad 100 eur za štvorcový meter. Údaje z realitných kancelárií a od NARKS hovoria, že lukratívny stavebný pozemok v Bratislave vyjde aj na 180 eur za meter štvorcový. V Dunajskej Lužnej sa s nimi obchoduje zhruba medzi 60 až 70 eurami za štvorcový meter. Prezident asociácie realitiek Ján Pálenčár hovorí, že v praxi výkupné ceny končia v strede medzi cenou ornej pôdy a stavebným pozemkom. Chýbajú mu jasné pravidlá, podľa čoho sa určujú výkupné ceny. Problém je podľa neho aj v tom, že nielenže jeden znalec má iný názor ako druhý, ale ešte aj znalecký posudok býva iba začiatkom vyjednávaní. To, že sa to môže stať, potvrdzuje Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie Tay-lorWessing e/n/w/c. Priestor na to dáva zákon. Hoci umožňuje štátu nespokojného vlastníka aj vyvlastňovať, prednosť má vždy dohoda.

LEN POSUDKY

V praxi majú aj znalci priestor rôzne odhadovať cenu. Keď však dajú na papier číslo, musia ho vedieť vydokladovať. Inak riskujú, že sa dostanú na čiernu listinu. Môžu im napríklad prestať veriť banky. Znalci pri určení ceny hľadia aj na to, čo im hovorí kupujúci. Môže ich usmerniť napríklad snahou rýchlo stavať a dostatočným rozpočtom. Štátny tajomník ministerstva dopravy Stromček tvrdí, že znalecké posudky sú pre NDS záväzné a môže ich navýšiť len o 20 percent, ak predávajúci s obchodom okamžite súhlasí. Štát sa tak chce vyhnúť vlne vyvlastňovaní. Ministerstvo dopravy sľubuje, že onedlho ukáže verejnosti detaily o nákupoch pôdy, aby sa predišlo podozreniam. Snahu o prehľadnosť a poriadok podľa Stromčeka dokazuje aj to, že nejdú cez sprostredkovateľov.

Nultý obchvat Bratislavy

celkovo ide o 59 kilometrov diaľnic D4 (Jarovce – Ivanka – Rača) a R7 (Holice – Dunajská Lužná – Ketelec – Prievoz);

stavať a prevádzkovať to má firma, ktorú vyberie ministerstvo dopravy, plán počíta so zmluvou ešte pred parlamentnými voľbami a spustením úsekov v roku 2020;

celkové stavebné náklady bez nákladov na výkup pozemkov by mali byť 1,3 miliardy eur, vládna analýza počíta, že za 30 rokov splatí štát investorovi aj s úrokmi a odmenou za udržiavanie cesty vyše 4 miliard eur;

PPP presadzuje ministerstvo dopravy s vysvetlením, že vlastné peniaze nemá a odkladanie stavby by spôsobilo väčšie škody ako predraženie PPP projektu oproti stavbe klasickej štátnej diaľnice

Tvrdili, že skupujú pôdu, pretože keď budú mať dosť hektárov, dostanú príspevky z eurofondov. majiteľ pôdy o ponuke na výkup pozemkov pri Bratislave.