Nájomné byty pre zamestnancov

Zuzana Straková Wenzlová, moderátorka:

Minister dopravy Árpád Érsek rokuje so zamestnávateľmi o možnosti podpory štátu pri výstavbe nájomných bytov. Firmy sa totiž nechcú príliš zapájať do existujúcich schém nájomného bývania. Tie sú totiž zamerané na pomoc sociálne slabším skupinám. K nájomným bytom sa tak nedostanú ľudia s lepším príjmom a sú odkázaní na podnájom za trhové ceny, alebo na kúpu bytu. Pomocnú ruku by mal zamestnávateľom podať aj rezort
financií.

[TA3, 18:30; Hlavné správy; 13/08/2018; Lenka Ježová]

Lenka Ježová, redaktorka:

Rezort dopravy poskytuje dotáciu na výstavbu nájomných bytov zo Štátneho fondu rozvoja
bývania. Za uplynulé štyri roky mali o ňu záujem len štyri firmy. Dôvodom je, že byty sú určené pre ľudí s príjmom do 5- násobku životného minima. Podniky ale potrebujú ubytovať primárne svojich zamestnancov.

Tibor Gregor, výkonný riaditeľ Klubu 500:

Zamestnávatelia nemajú záujem o výstavbu sociálnych nájomných bytov, nakoľko ich zamestnanci nie sú sociálne prípady, sú to štandardní zamestnanci.

Lenka Ježová:

Minister dopravy Árpád Érsek si chce vypočuť všetky návrhy zamestnávateľov ako by podľa nich mala vyzerať pomoc štátu. V týchto dňoch by od nich mal dostať prvé podklady. Počas debát spomínali aj dotačnú schému z operačných programov. To však môže byť pre európsku legislatívu problém.

Árpád Érsek, minister dopravy a výstavby:

Ak to musí ísť do Európskej komisie, tak to vidím na roky, jeden, dva roky. My v každom prípade chceme vyjsť v ústrety, lebo vieme, že vy nebudete migrovať za prácou, keď nemáte kde bývať.

Ján Palenčár, prezident NARKS:

Akékoľvek príspevky pre určitú skupinu podnikateľov nejakým spôsobom deformujú to podnikateľské prostredie. My jasne hovoríme, že nie je potrebné dnes čerpať eurofondy na výstavbu nájomných bytov, dnes je potrebné sa pozrieť, prečo sa dnes neoplatí developerom stavať nájomné byty, kde je problém.

Tibor Gregor:

Najjednoduchší model by bol, keby sa zrovnoprávnili podmienky, ktoré majú obce a vyššie územné celky, to znamená výška dotácie zo strany štátu do výšky 40 percent investičných nákladov v kombinácii s podporou zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Lenka Ježová:

Najväčší tlak na štát pri výstavbe nájomných bytov vytvára automobilový priemysel. Za štyri roky sa má preň preškoliť 20-tisíc ľudí. Automobilky ich ale nemajú kde ubytovať, musia preto stavať nájomné byty, alebo im zabezpečiť podnájom. Príspevky na bývanie sú ale zdanené. Štát ich považuje za nefinančný príjem zamestnanca.

Ján Palenčár:

To, čo hovoríme my, ako Národná asociácia realitných kancelárií je to, aby súkromný sektor, ktorý dnes stavia, developeri, ktorí dnes stavajú byty na predaj, aby mali možnosť, aby mali vytvorené také podmienky, aby do väčšej miery stavali nájomné byty.

Jaroslav Holeček, zástupca Zväzu automobilového priemyslu:

Naozaj tá vôľa je a tie rokovania sú. Ja osobne som optimista v tomto smere a verím, že pri najbližšej zmene daňových zákonov sa toto podarí. To znamená, aby podpora ubytovania zo strany zamestnávateľov nebol zdrojom daňových poplatkov zo strany zamestnancov.

Lenka Ježová:

Rezort financií pripustil, že zmenu zákona zvažuje. Bližšie sa k tomu ale vyjadriť nechcel s odôvodnením, že ešte pokračujú rokovania so zamestnávateľmi.