Čo nás čaká tento rok?

Kým v koncoročnom čísle sme sumarizovali uplynulý rok v stavebníctve, začiatok roka je ideálny priestor pre prognózy, čo možno očakávať od toho nastupujúceho. Ako dopadne realitný boom, ako sa podarí naplniť plány s rozbehnutými projektmi, aké vyhliadky čakajú rezort stavebníctva v tomto roku? Pohne sa konečne niekam prijatie (40 rokov starého) stavebného zákona? Na odpovede na tieto otázky si počkáme celý rok…

[Eurostav; 01/2017,02/2017; 21/02/2017; Denisa Slančová ]

Pre stavebníctvo sú vyhliadky priaznivé

Minulý rok boli napriek optimistickým prognózam čísla v slovenskom stavebníctve ako na hojdačke. V sumáre napokon za prvých desať mesiacov zaznamenali oproti predchádzajúcemu roku takmer desaťpercentný pokles. Najviac si pohoršili inžinierske stavby (-26,2 %), a to najmä z dôvodu dočerpávania eurofondov. Zdá sa však, že vďaka reálnemu začatiu niekoľkých diaľničných stavieb a obchvatu Bratislavy, boomu v rezidenčnom bývaní a rozmachu nebytových priestorov, by mal byť tento rok pre stavebníctvo jeden z tých lepších. Prognózy z posledného kvartálu roka predpovedajú v porovnaní s minulým rokom nárast stavebnej výroby o 10 %. Podľa analýz CEEC Research sa predpokladá aj zdvihnutie tržieb v stavebníctve o 5,2 %. Aktuálne majú stavebné firmy zazmluvnenú prácu v priemere na 8,6 mesiaca dopredu. Tretina firiem plánuje tento rok zvýšiť počet vlastných zamestnancov.

Porastú ešte výrazne ceny bytov?

Pri novostavbách sa to nepredpokladá. Podľa analytikov by tomu mala zabrániť najmä regula NBS. Rekordne lacné peniaze od polovice minulého roka rozhýbala aj tých váhavejších, aby si zaobstarali pri nízkych úrokových sadzbách vlastné bývanie. Enormný rozmach rezidenčnej výstavby a nadpriemerný dopyt zdvíhal ceny novopostavených bratislavských bytov najmä v druhej polovici roka hore, no aj tak nedosiahol top z predkrízových rokov. Tretí štvrťrok vzrástli medziročne ceny nehnuteľností o 9 % (v druhom štvrťroku to bolo 8,2 %). Priemerná cena voľných bytov sa podľa NARKS pohybovala na konci roka na úrovni 2 500 eur za meter štvorcový. Dopyt by však mohlo v tomto roku pribrzdiť nielen spomínané sprísnenie požiadaviek na poskytovanie hypoték, ale aj nárast ponuky dokončených bytov na trhu – oproti minulému roku sa predpokladá 8,7 % vzrast. Tieto fakty by mali podľa analytikov prispieť k zdravému, a nie prehnane šponovanému medziročnému rastu cien.

Iná situácia je však pri starších bytoch, kde v treťom kvartáli rástli medziročne ceny za meter rýchlejším tempom ako pri novostavbách – zdvihli sa o 10,2 %. Priemerná cena za meter štvorcový (2 131 eur) stále nedosahuje priemer ceny v novostavbách, čo môže byť v tomto roku pre mnohých kúpychtivých spolu s možnosťou okamžitého nasťahovania sa veľkým lákadlom…

Ktoré nové projekty sa rozbehnú?

Začiatok výstavby v tomto roku avizovalo niekoľko veľkých projektov. Nechajme sa prekvapiť, ktoré sa aj reálne rozbehnú. Už koncom roka dala Penta echo o začiatku realizačných prác na projekte Čulenova (po novom Sky Park). Súčasťou prvej etapy budú tri rezidenčné veže so 700 bytmi. Cresco Group pripravuje v tomto roku dokončenie ďalšej etapy Slnečníc, počet bytov však zatiaľ investor nezverejnil. Po úspešnej realizácii Panorama City je pri chuti aj J & T Real Estate – v decembri minulého roka predstavil svoje zámery s komplexom Klingerka pri bratislavskom prístave. Projekt so 400 novými bytmi a takmer 10 000 m2 kancelárskych plôch v štandarde BREEAM Excellent by mal odštartovať v tomto roku a dokončený by mal byť v roku 2019.

Expandujú nákupné centrá

Tento rok pribudnú mimo Bratislavy dva nové obchodné komplexy – Eperia v Prešove a terminal v Banskej Bystrici. Koncom novembra HB Reavis oznámil, že získal územné rozhodnutie na výstavbu Stanice Nivy. Nový projekt má zámer spojiť autobusovú stanicu s obchodnými priestormi na ploche takmer 70 000 m2. Necelý týždeň na to vytiahla kartu aj Eurovea, ktorá chce ešte v tomto roku rozšíriť nákupnú plochu o ďalších 25 000 m2. Následne na to rozširovanie priestorov avizoval aj petržalský Aupark, ktorý momentálne čaká na územné rozhodnutie.

Zelená aj pre biznis

Posledné tri roky sa v tomto segmente toho až tak veľa nestavalo, neobsadenosť kancelárskych priestorov k septembru 2016 klesla pod 7 %, čo je najmenej od roku 2007. Minulý rok sa dokončili dva bloky Twin City, Rosum a Uniq Staromestská offices (spolu 73 000 m2). Ak sa však začne s výstavbou všetkých avizovaných projektov, do dvoch rokov by sa mala v Bratislave plocha kancelárskych priestorov v najvyššom štandarde rozšíriť o 1,1 milióna m2. Mnohé projekty sa už realizujú – Panorama Business, Zuckermandel, Einsteinova BC, Stein, Blumental. Výstavba je na spadnutie v Sky Parku, Eurovea 2 a v Stanici Nivy. Zbúranie a výstavbu nového Apollo Busines Centra 1 avizoval v polovici minulého roka aj HB Reavis.

Logistika stále v rozvoji

Momentálne je rozostavaných 207 000 m2 priemyselných hál, pričom v treťom štvrťroku sa začalo s výstavbou 6 nových projektov s rozlohou 90 000 m2. Najaktívnejšia je developerská spoločnosť P3, ktorá začala stavať nové projekty v Lozorne (17 000 m2) a v Žiline (18 000 m2). Rozlohou najväčší realizuje Prologis (22 000 m2) pri Nitre. Tri nové projekty vznikajú v Senci – výrobnú halu (18 000 m2) stavia Goodman a Karimpol rozširuje kapacity o 12 000 m2.

Infraštruktúra v miernom útlme

Oproti predchádzajúcim rokom sa infraštrukturálna výstavba síce utlmila, no určite celkom nezaspala. Aktuálne sa pracuje na 8 úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v celkovej dĺžke 88 km. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladá ich postupné dokončenie v rokoch 2017 – 2020. Ešte koncom roka sa začali prípravné práce na úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec v dĺžke 5,7 km. Konzorcium Strabag, Hochtief a Porr sa zaviazalo postaviť diaľnicu za 239 mil. eur bez DPH do konca roka 2020. NDS-ka vlani uzavrela aj zmluvu na 14,4 km úsek D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach. Tender vyhrala Skanska SK, ktorá sa ho zaviazala postaviť do konca roka 2019 za 197,5 mil. eur bez dane. Pre nový environmentálny posudok stavby momentálne ,,stojí” juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km). Malo by ho postaviť združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia za 356 mil. eur bez dane.

Pre dlhoočakávaný obchvat Bratislavy je kľúčový termín marec – vtedy by sa podľa vyhlásení ministra Érseka mali v plnom prúde rozbehnúť stavebné práce, a všetky úseky D4 a R7 by mali byť hotové do konca októbra 2020. Stále však nie sú majetkovo-právne vysporiadané a odkúpené všetky pozemky v okolí Šamorína.

Prijme sa tento rok konečne nový stavebný zákon?

Prijatie nového stavebného zákona deklarovala vláda ešte v marci vo svojom Programovom vyhlásení. V polovici decembra sa minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek nechal počuť, že by do konca roka 2017 chcel mať na stole návrh nového stavebného zákona. Podľa ministra sa zákon pripravuje krok za krokom: ,,Chceme ho pripraviť poriadne,” vyhlásil minister Érsék. Tak si počkáme…

Slovenská achylovka – verejné obstarávania

Pre nepružnosť a nízku transparentnosť dlhodobo kritizovanej sfére verejných obstarávaní veľmi pomohol vo vylepšení skóre prvý kvartál minulého roka. Podľa spoločnosti CEEC Research dosiahol v predvolebnom období počet vyhlásených verejných súťaží na Slovensku (2 535) najvyššie čísla za posledné 4 roky. Celkovo sa počet výberových konaní medziročne zdvihol o 3,3 %, objem ukončených zákaziek však klesol o 14 %. Hodnota ukončených zákaziek si medziročne polepšila o 12, 1 %, a to najmä vďaka významnej zákazke zadávateľa ŽSR – Modernizácii trate Púchov – Žilina (365 mil. eur). Z prieskumu CEEC Research vyplýva, že podľa predstaviteľov stavebných firiem sú stále hlavnými limitujúcimi faktormi vo verejných obstarávaniach byrokracia, nekvalitná legislatíva a najmä to, že verejní investori stále uprednostňujú pri výbere víťaza najnižšiu cenu realizovaných zákaziek. V porovnaní s inými členskými štátmi EÚ máme v tejto oblasti ešte čo zlepšovať…

Začne sa konečne riešiť parkovacia politika v mestách?

Byty utešene pribúdajú, ľudia sa presídľujú do väčších miest, no problémy s parkovaním zatiaľ nikoho príliš netrápia. A to sa netýka len hlavného mesta, ale aj ostatných väčších slovenských miest, kde takisto začína byť situácia neúnosná. Mestá zatiaľ nanajvýš spoplatnili parkovanie v centrách, chýba však ucelené, možno aj zákonom definované koncepčné riešenie. Ako prvá avizovala platby v celom meste Bratislava, (od 20 – 500 eur ročne na auto), no tento návrh v konečnom dôsledku nemusí vôbec nič vyriešiť. Odborníci vidia jedno z možných východísk v osvedčenom a fungujúcom vzore z iných európskych miest – v budovaní veľkých záchytných parkovísk v okrajových štvrtiach a v nových alternatívach mestskej dopravy. No v mestských kasách na tieto riešenia žiaľ (zatiaľ) peniaze chýbajú…